El melodrama en la narrativa peruana: «Pantaleón y las visitadoras»

Keywords: Latin American literature, Peruvian novel, Melodrama, Pathos, Irony

Abstract

This article analyzes Pantaleón y las visitadoras (1973) by Mario Vargas Llosa and how the schemes of classic melodrama are developed in the novel in relation to the structure, purpose, themes and construction of characters. Our research observes how the resource of irony enables the manifestation of the pathos of the relationships between the characters, built with manichean overtones and complex features, which otherwise would not reach fictionality, likewise, the common theme of family roots and dishonor.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Teresa Adelaida Aurora Tuesta Figueroa, Universidad Ricardo Palma

Es licenciada en Educación por la Universidad Cayetano Heredia, y magíster en Literatura y doctora en Educación por la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Es profesional en el área de la litera- tura y la docencia con amplio interés en el estudio de la interpretación de textos literarios y de signos en los productos audiovisuales, así como la potencialidad de los entornos virtuales de aprendizaje. Se ha desempeñado como docente en varios institutos y universidades de la ciudad de Lima.

Published
2024-12-28
How to Cite
Tuesta Figueroa, T. A. A. (2024). El melodrama en la narrativa peruana: «Pantaleón y las visitadoras». Boletín de la Academia Peruana de la Lengua, 76(76), 277 - 296. https://doi.org/10.46744/bapl.202402.009
Section
Articles